Newsletter 20/ 29.03.2022

Ausschreibung 4EU+ DAAD-Begleitprogramm

English version below

Liebe Doktorandinnen und Doktoranden,

die Universität Heidelberg bildet im Verbund mit fünf weiteren europäischen Hochschulen die 4EU+ Allianz (https://4euplus.eu/4EU-1.html). 4EU+ fördert die Zusammenarbeit der Universitäten in vielfältigen Bereichen mit dem Ziel des Aufbaus einer „Europäischen Universität“ mit aufeinander abgestimmten Studienangeboten, flexiblen „study paths“ für Studierende und vielfältigen Mobilitätsoptionen für Studierende und Lehrende. Im Rahmen des DAAD-Begleitprogramms „Europäische Hochschulnetzwerke“ stehen der Universität Heidelberg für die Jahre 2020-2022 Mittel zur Förderung folgender Projektaktivitäten zur Verfügung:

Förderung gemeinsamer Kurzprogramme für Masterstudierende und Doktorand*innen von 4EU+ Universitäten

In dieser Programmlinie stehen Heidelberger Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftler Mittel zur Förderung gemeinsamer wissenschaftlicher Veranstaltungen und Kurzprogramme für Graduierte von 4EU+ Partneruniversitäten zur Verfügung. Prioritär gefördert werden sollen Veranstaltungen, die thematisch nicht in die „Flagship Projects“ des EU-Antrages passen.

Weitere Informationen zu den Kurzprogrammen finden Sie hier.

Förderung von studien- und forschungsbezogenen Kurzzeitaufenthalten für Studierende und Doktorand*innen

Diese Programmlinie fördert vielfältige Formate von Kurzzeitaufenthalten Heidelberger Studierender und Doktoranden an 4EU+ Partneruniversitäten. Neben der Teilnahme am normalen Studienprogramm oder Intensivkursen wie z.B. Blockseminaren, Sommerschulen, Exkursionen etc. können auch die Mitarbeit an einem Forschungsprojekt sowie zahlreiche weitere Kurzzeitmobilitäten gefördert werden. Neben Individualbewerbungen von Heidelberger Studierenden und Doktoranden sind auch Gruppenbewerbungen durch Wissenschaftler/innen der Universität möglich.

Weitere Informationen zu den Kurzzeitaufenthalten finden Sie hier.

Die Ausschreibungen für das Jahr 2022 sowie die dazugehörigen Bewerbungsunterlagen finden Sie im Anhang. Bei Rückfragen zu den Ausschreibungen können Sie sich gerne jederzeit an Herrn Benjamin Held (benjamin.held@zuv.uni-heidelberg.de) wenden.

Ihr Team der Graduiertenakademie

Announcement 4EU+ DAAD Accompanying Program

Dear doctoral candidates,

Heidelberg University, together with five other European universities, forms the 4EU+ Alliance (https://4euplus.eu/4EU-1.html). 4EU+ promotes cooperation between universities in a wide range of areas with the aim of building a "European University" with coordinated study programs, flexible "study paths" for students and a variety of mobility options for students and teachers. Within the framework of the DAAD support program "European University Networks", funds are available to Heidelberg University for the years 2020-2022 to support the following project activities:

Funding of joint short programs for Master students and PhD students* from 4EU+ universities

In this program line, funding is available to Heidelberg researchers to support joint scientific events and short programs for graduate students from 4EU+ partner universities. Priority funding is given to events that do not fit thematically into the "Flagship Projects" of the EU application.

Further information on the short programs can be found here.

Funding of study- and research-related short-term stays for students and doctoral candidates

This program line supports various formats of short-term stays of Heidelberg students and doctoral candidates at 4EU+ partner universities. In addition to participation in the normal study program or intensive courses such as block seminars, summer schools, excursions, etc., funding is also available for collaboration on a research project as well as numerous other short-term mobilities. In addition to individual applications by Heidelberg students and doctoral candidates, group applications by scientists of the university are also possible.

Further information on the short-term stays can be found here.

The calls for proposals for the year 2022 as well as the corresponding application documents can be found in the attachment. If you have any questions regarding the calls, please do not hesitate to contact Mr. Benjamin Held (benjamin.held@zuv.uni-heidelberg.de).

Best wishes,

The team of the Graduate Academy