Newsletter 46/ 28.11.2019

Primers for PreDocs – upcoming events in December –  Scientific Writing & Critical Thinking

*English follows German*

Liebe Doktorandinnen und Doktoranden,

im Dezember beleuchten wir in unserer Vortragsreihe „Primers for PreDocs“ zwei spannende Themen:

Mittwoch, 4. Dezember 2019 // „Scientific Writing“

• Strategien für den Schreibprozess (1)
    13–14 Uhr, Dr. Nora Hoffmann (Goethe-Universität Frankfurt am Main)

Welche Arbeitsphasen umfasst das Schreiben einer Dissertation? Welcher Schreibtyp bin ich? Welche Schreibmethoden können mir weiterhelfen? Der Vortrag bietet erste Antworten auf diese und weitere Fragen zum Schreibprozess einer Dissertation und lädt dazu ein, das eigene Schreiben zu reflektieren und neue Methoden auszuprobieren.
    Mehr Informationen und Anmeldung

• Scientific Writing - Strategien für den Schreibprozess (2)
    14–15 Uhr, Jonathan Griffiths (University College London / Universität Heidelberg)

This lecture and discussion will focus on posing a range of questions, solution and new strategies for developing your academic writing style in English (both US and British English). We will discuss not only a handful of common errors and confusions regarding grammar and punctuation, but also present suggestions for improving your professional and argumentative voice, register and academic idiom, e.g. concerning sentence- and paragraph-structure, use of active/passive voice, and with a comparative eye on English vs. German writing styles.
    Mehr Informationen und Anmeldung

Mittwoch, 11. Dezember 2019 // „Critical Thinking“

• Critical Thinking
    13–14 Uhr, Dr. Malte Engel (Institut für Argumentationskompetenz)

Dr. Malte Engel unterrichtet seit fünf Jahren hauptberuflich logisch korrektes Argumentieren für Promovierende. In seinem Vortrag zeigt er auf, welche Fähigkeiten kritisches Denken auszeichnen, und welche Hindernisse dem kritischen Denken häufig im Wege stehen.

• Critical Thinking in the context of University Education: A case example
    14–15 Uhr, Prof. Dr. Rainer Wallny (ETH Zürich)

Critical thinking is an integral part of responsible decision making, assessment and appraisal. The Scientific Method provides an ideal test bed to convey critical thinking to students early during university studies. However, alumni questionnaires have identified deficiencies that a recent initiative launched at ETH Zurich aims to address. The talk will present a case example.
    Mehr Informationen und Anmeldung

Wir laden Sie herzlich ein am Mittwoch, 4. und 11. Dezember 2019 dabei zu sein. Anmeldungen sind jederzeit auf unserer Webseite möglich.

Alle Veranstaltungen finden im Stucco Raum des Heidelberg Center for American Studies, Hauptstr. 120, 69117 Heidelberg (Wegbeschreibung) statt. Wir freuen uns auf Ihre Anmeldung und hoffen, Sie bald bei unseren Veranstaltungen begrüßen zu dürfen.

Mehr Informationen:

► Flyer Primers for PreDocs – Programm Winter 2019 Adobe
► Veranstaltungsreihen der Graduiertenakademie

Dear Doctoral Candidates,

In December we will continue our lecture series “Primers for PreDocs” with two exciting sessions:

Mittwoch, 4. Dezember 2019 // „Scientific Writing“

• Strategien für den Schreibprozess (1)
    13–14 Uhr, Dr. Nora Hoffmann (Goethe-Universität Frankfurt am Main)

Further information and registration

• Scientific Writing - Strategien für den Schreibprozess (2)

Further information and registration

Wednesday, December 11, 2019 // „Critical Thinking“

• Critical Thinking
    1–2 pm, Dr. Malte Engel (Institut für Argumentationskompetenz)

• Critical Thinking in the context of University Education: A case example
    2–3 pm, Prof. Dr. Rainer Wallny (ETH Zürich)

Further information and registration

We invite you to attend the events and join the discussion on December 4 and 11, 2019. Make sure to register today on our website.

All Primers events take place at the Heidelberg Center for American Studies, Hauptstr. 120, 69117 Heidelberg (directions). We warmly invite you to our events and look forward to seeing you!

Best wishes,

The team of the Graduate Academy